Kookosmaito-kidneypapukeitto

Nyt kun olen saanut uuden blogini toimimaan, niin on hirmuinen into blogata. Intoa verottaa tämä kuumeileva oloni, kiitos homeisessa rakennuksessa vierailun. Ajattelin nyt kuitenkin kokeilla kuvien liittämistä tänne ja ennen kuin ehdin taas kerrata gimpillä kikkailut, niin luvassa on ihan peruskuvia.

Tämän postauksen aiheena ei ole muoti vaan toinen minulle rakas ja läheinen aihe eli ruoka. Tänään teki mieli jotain sellaista sapuskaa, mikä maistuisi sairaallekin ja mikä olisi helppotekoista. Olen viime aikoina valmistanut ruokaa teemalla ”sitä, mitä kaapeista löytyy” ja löysin ainekset yhteen maailman helpoimmista keitoista. Keitto ei ole terveellisin mahdollinen kookoksen sisältämän tyydyttyneen rasvan vuoksi, mutta eipä tuota jatkuvasti tarvitsekaan lipiskoida. Eikä tämä ole mikään kevyt kesäruoka vaan täyteläinen ja lämmittävä keitto sopii pikemminkin kylmään pakkaspäivään (tai muuten viluiseen olotilaan). Keitto saa makunsa chilistä ja kookoksesta enkä lisännyt keittoon yhtään suolaa, mutta tarvittaessa voit ripsauttaa sitä vähäsen tai maustaa soijakastikkeella. Minulla sattui olemaan chili-tomaattimurskaa, mutta tavallinenkin tomaattimurska käy ja chiliä voi laittaa sitten maun mukaan. Ja kidneypapujen sijaan muutkin pavut ja linssitkin käyvät, mutta minä olen tykästynyt noihin munuaispapuihin. Jos jotain yrttiä haluaa käyttää, niin korianteri sopii erinomaisesti. Minä buustasin sopan kuivatuilla nokkosilla, että tuli vähän väriä ja ravintoaineita. Lisäksi söin sämpylää ja jos tykkää dippailla leipää keitossa, niin tämä keitto sopii hyvin siihen tarkoitukseen. Jos tiedät, että kookos ei ole sinun juttusi ja vieroksut kidneypapuja, niin sitten voit rauhassa ohittaa tämän ohjeen. Muille suosittelen lämpimästi! 

Kookosmaito-kidneypapukeitto

1 rkl öljyä
1 sipuli
1-2 valkosipulin kynttä
Tölkki chili-tomaattimurskaa
Tölkki säilöttyjä kidneypapauja
Tölkki kookosmaitoa
Yrttejä, esim. korianteria koristeluun

Hienonna sipuli ja valkosipuli ja kuullota öljyssä. 
(Kaikki eivät halua kuumentaa valkosipulia, joten sen voi lisätä loppuvaiheessakin).
Lisää tomaattimurska, kidneypavut ja kookosmaito ja kiehauta. 
Koristele yrteillä.
Tarjoile tuoreen leivän kera.


Kommentit