Anonyymin iho-ongelmaisen paljastukset: elämää ruusufinnin kanssa

Minulla on ongelma. Iho-ongelma. Ei, se ei ole suurin ongelma elämässäni eikä tässä maailmassa, mutta joskus iho-ongelmani on se korsi, joka katkaisee kamelin selän. Kun ihan kaikki muu menee päin honkia ja peilissä näkyy punaiset, näppyläiset kasvot, niin sillä hetkellä tulee tuska, itku ja ahdistus. Olen aikuinen ihminen eikä itsetuntoni ole ihostani kiinni, mutta huono iho kieltämättä alentaa itsetuntoa ja vaikuttaa elämänlaatuunkin. Joudun usein selittelemään ongelmaani ja kohtaan myös väheksyntää, mikä on raivostuttavaa. Miksi, miksi minulla ei voi olla normaali iho, jolle voisi käyttää mitä hyvänsä tuotteita ja meikkejä? Miksi juuri minun ihoni on niin hankala ja vaativa?

Ne ihmiset, joilla ei iho-ongelmia ole, eivät voi ymmärtää ahdistustani ja mielestäni onkin tärkeää kertoa, millaista elämä kroonisesti ihovaivaisena on. Olen kärsinyt iho-ongelmista jo yli parikymmentä vuotta ja kiikutin viime keväänä ihotautilääkärille kuudennen ja seitsemännen luokan luokkakuvani ja hän totesi heti, että eihän tämä normaali iho ole. Minulla diagnosoitiinkin ruusufinni, acne rosacea ja olin onnellinen siitä, että vihdoin viimein "taudilleni" oli löydetty nimi. Ihoni tilanne helpottuikin vähän, koska diagnoosin avulla ymmärrän ihoani paremmin ja mikä tärkeää, osaan välttää ihoa ärsyttäviä asioita. Olen ikuisesti kiitollinen sille kosmetologille, joka minulle asiasta mainitsi ja kehotti menemään ihotautilääkärille. Seuraavalla työterveyslääkärikäynnillä pyysinkin lähetettä ihotautilääkärille ja mieslääkäri katsoi ihoani ja sanoi, että hän ei näe siinä mitään vikaa. Ponkaisin tuolilta ylös, pesin meikkiä pois ja kysyin, että no onko nyt jotain vikaa?! Lääkäri myönsi, että kyllähän iho vähän punottaa. Yritin epätoivoisesti kertoa, että en pyytäisi lähetettä, jos ongelma olisi vain "vähän punottaa". Sanoin, että istun siinä tuolissa niin pitkään, kunnes saan lähetteen. Lähetteen sainkin ja olin tyytyväinen, että olin ollut niin vaativa ja itsepäinen. 

Tuntuu ärsyttävältä, että jopa lääkäri vähättelee iho-ongelmaa. Minäpä kerron, miksi sitä ei pitäisi vähätellä. Jos jonkun mielestä aihe on turhamainen, niin vedetäänpä esiin kortti nimeltä raha. Olen käyttänyt huikean summan kosmetologien palveluihin ja kosmetiikkakokeiluihin. En osaa summaa arvioida tarkalleen, mutta se on tuhansia euroja vuodessa! Yksi kosmetologikäynti maksaa noin satasen ja minun pitäisi käydä kosmetologilla kerran kuussa, mutta minulla ei ole enää siihen varaa. Rahaa on myös palanut erilaisiin tuotteisiin, joita olen aina toiveikkaana kokeillut, mutta sitten pettynyt. Ei paljon naurata, kun joutuukin hölväämään superkalliin kasvovoiteen kyynärpäihin tai muuhun ruumiinosaan, missä se ei aiheuta oireita. Testereistä ei aina saa kunnon käsitystä tuotteesta ja tuotteen vaikutukset alkavat näkyä vasta pitkän ajan päästä ja siksi alussa hyvältä vaikuttanut tuote ei välttämättä toimi. 

Vähättely loppuu usein siinä vaiheessa, kun kerron, että ihoni ei kestä saunomista. Suomalaisille saunominen on pyhä asia ja ihmiselle, joka ei voi saunoa, heruu sympatiaa. Kyllä minä periaatteessa saunoa voin, mutta se vaatii erityistoimenpiteitä eikä saunomista suositella ruusufinnisille. Minun pitää ensin putsata meikit, sitten levittää kasvoilleni paksu kerros kosteuttavaa naamiota tai laittaa märät pyyhkeet kasvoille ja huolehtia ihan koko ajan siitä, että kuumuus ei pääse polttamaan kasvojani ja aiheuttamaan punotusta. Muuten iho kirkuu purppuranpunaisena viikkokausia. Ja juuri kun olin uhrannut kosmetologille satoja euroja, että punotus saatiin vähenemään... Kuumuus ja kylmyys ovat iholleni pahaksi eikä kylmään ulkoilmaan ja pakkaseen ole menemistä ilman meikkiä tai muuta suojaa. Auringonpaiste ja pakkanen kirvelee ja varsinkin pakkasilma tekee ihostani kukertavanvioletin niin kuin ihoparkani olisi paleltunut. Minun on käytettävä lähes aina aurinkosuojaa ja pakkassäällä laitettava paksu meikkikerros. Suojavoide voisi olla parempi vaihtoehto kuin meikki, mutta en ole vielä sellaista voidetta löytänyt, joka ei huokosiani tukkisi. Jos joku on vielä sitä mieltä, että valitan turhasta, niin tässäpä vielä yksi syy, miksi kyseessä on aika iso asia. Minulla on silmälasit ja haaveilin pitkään silmien laserleikkauksesta, jotta pääsisin rilleistä eroon. Ruusufinniin liittyy myös silmäoireita ja niiden vuoksi en voi leikkaukseen mennä. Tuollainen asia ei voi olla aiheuttamatta katkeruutta, vaikka toki elämässä suurempiakin vastoinkäymisiä on. 

Kyseessä ei ole pelkästään esteettinen ongelma vaan näppylät, finnit ja tulehtunut iho sekä pinnalla olevat verisuonet aiheuttava kipua. Kosmetologin luona iho saa helpotusta, mutta olisi kiva käydä hoidossa joskus ihan vain hemmoteltavana eikä kidutettavana. Kun muut naiset tulevat kosmetologilta iho eläväisenä hehkuen, niin minä olen tyytyväinen siitä, että katastrofi on saatu vähäksi aikaa hallintaan. Olen joskus miettinyt sitä, että mitenkähän upea iho minulla olisi, jos se olisi normaali ja olisin käynyt hoidoissa yhtä ahkerasti. Tai sitten en olisi käynyt hoidoissa vaan käyttänyt rahani johonkin ihan muuhun

Voin sanoa, että olen kokeillut ihonhoidossa ihan kaiken. Tai en ihan, sillä suola on kokeilematta ja operaatio "suolalla iho kuntoon" onkin työn alla. Kyse on siis ruususuolasta, sen luulisi tepsivän ruusufinniin :) Laserhoito on myös kokeilematta, mutta siihen minulla ei ole rahaa, koska se on kallista lystiä. Suurin osa markkinoilla olevista kosmetiikkasarjoista on minulle tuttuja. Olen liian usein sortunut kosmetiikkamyyjien lupauksiin siitä, että tietyn tuotesarjan voiteita ja meikkejä käyttäessäni ihoni parantuisi ja näpyt ja muut ongelmat katoaisivat lopullisesti. Niin ei ole koskaan käynyt vaan vain muutamia mainitakseni Lancome, Dior, Chanel, Biotherm, Shiseido, Kanebo, Maria Entrich, Dermalogica, Mary Kay, Avon, Oriflame, Dr. Hauschka, Estelle & Thild, Exuviance, Avene, Lumene, Arbutin, Madara ja Clarins ovat saaneet iholtani hylätyn arvosanan.

Tällä hetkellä minulla on vain yksi meikkipohja, jota voin käyttää ja toivon, että tuo meikki pysyy markkinoilla iankaikkisesti. Meikki onkin loistava keksintö, vaikka sitä on lisättävä päivän mittaan, sillä se kuluu pois helposti eikä ole keksitty sellaista meikkiä, joka ihollani kestäisi. Olen aina huolissani siitä, että onko meikki kulunut pois ja näkyykö räikyvänpunainen ihoni ja arvet. Turhaanhan minä huolehdin, sillä silloin kun meikkikerroksen alta paljastuu "oikea" ihoni, niin kyllä siitä joku huomauttaa tyyliin: "Voivoi, onko sulla jotain ihottumaa tuossa leuassa, onpas pahannäköinen". Ei, ei se ole ihottumaa, se on IHO!

Olen kokeillut myös ekoluomukosmetiikkaa eli omatekoisia seoksia; kauraa, hunajaa ja sen sellaista, mutta nekin ovat pahentaneet tilannetta ja olenkin luopunut kotikosmetiikkakokeiluista (paitsi nyt testaan sitä suolajuttua). Kun iho pääsee ärsyyntymään, kestää pitkään, että se rauhoittuu ja asettuu ja taas varataan kosmetologille aikaa, että arpien syntymistä saataisiin ehkäistyä ja tili hupenee! Olen kokeillut myös lääkevoiteita - huonolla menestyksellä niitäkin. Eräs lääkärin kirjoittama aikuiselle iholle tarkoitettu aknevoide ei ollut tehokas muussa kuin siinä, että sen sisältämä vetyperoksidi valkaisi tyynyliinani  ja räjäytti leukani kukkimaan ja vaurioiden korjaamiseen kului kolme kuukautta ja neljäsataa euroa. Sehän tässä ihossa on hauskaa, että se on yhtäaikaa sekä kuiva että rasvainen, herkkä ja allerginenkin. Akneihon tuotteet ärsyttävät, koska ne ovat liian tujuja ja kuivan ihon tuotteet taas rasvoittavat eivätkä pure epäpuhtauksiin ja lähes kaikki tuotteet tukkivat huokoset.

Ruusufinnin hoitoon käytetään antibiootteja ja olenkin saanut ihotautilääkäriltä reseptin, mutta jouduin pitkään punnitsemaan sitä, että valitsenko mahdollisesti hyvän ihon (tuloksista kun ei ole mitään takeita) ja epäkuntoisen suoliston VAI huonon ihon ja terveen suoliston. Viimeeksi kun söin antibiootteja, niin kärsin kammottavista vatsavaivoista, pahoinvoinnista ja kaikenlaisesta epämääräisestä yli puoli vuotta lääkekuurin jälkeen, joten en mielelläni syö antibiootteja. Antibiootit saattavat toki ruusufinniin auttaa, mutta jotkut ovat syöneet lääkkeitä vuosia eikä heidän ihonsa ole kummemmaksi muuttunut. Uskon siihen, että ihoni pysyy parempana, kun huolehdin suolistoni hyvinvoinnista, sillä suolisto on hyvinvointimme alkulähde. Siksi yritänkin syödä puhtaasti, vältän sokeria, juon paljon vettä, käytän hyviä rasvahappoja ym. Tieteellisissä tutkimuksissa ei ole todistettu, että tietyllä ruokavaliolla olisi vaikutusta (paitsi että pitää välttää kahvia, mausteisia ruokia ja alkoholia) enkä ole itsekään huomannut, että syömisilläni olisi juurikaan merkitystä ihoni kuntoon. Esimerkiksi viime joulun aikaan söin järjettömän määrän suklaata, jouluruokia ja leivonnaisia ja normaalia enemmän lihaa eikä ihoni tilanne pahentunut yhtään. Toki me kaikki tiedämme sen, että huonot elämäntavat näkyvät ihossa kuin ihossa ja vaikka mitään tieteellistä yhteyttä ruokavalion ja ruusufinnin välillä ei ole löydetty, niin aion silti jatkaa terveellisellä ja puhtaalla linjalla. 

En juurikaan ole kertonut ihmisille iho-ongelmastani, koska en koe sitä arkikeskusteluissa tarpeelliseksi enkä jaksa ottaa vastaan ihonhoitovinkkejä. Toki on hyvin ystävällistä, että joku antaa neuvoja, mutta neuvojen antajan tulisi olla perehtynyt asiaan. Sattuu olemaan nimittäin niin, että olen lukenut ruusufinnistä, ihonhoidosta, kosmetiikasta, ruokavalioista, ravintoaineiden imeytymisestä ja kaikesta muusta aiheeseen liittyvästä kaiken tarpeellisen eikä kukaan ole vielä onnistunut kertomaan vinkkiä, jonka avulla saisin ihoni kuntoon. Silti aina toivon, että löytyisi jokin taikakeino tai niksi, jonka ansiosta ihoni normalisoituisi ja elämälaatuni paranisi. 

Kommentit

  1. Kuulostaa aikamoiselta helvetiltä suoraan sanoen! Päällepäin ongelma ei kyllä näy lainkaan, mutta kamppailtuasi tän kanssa pitkään, on varmaan hyvät niksit tullu opittua. Pidetään peukkuja suolalle!

    VastaaPoista
  2. Kaikkeen tottuu, mutta voisihan elämä helpompaakin olla, jos ei tarvitsi taistella ihon kanssa. Kiitti, toivotaan, että suolahoito tepsii.

    VastaaPoista
  3. Tiedän pari tapausta, jotka ovat saaneet avun akneen kuppauksesta. Myös ruokasoodaa perusvoiteeseen lisäämällä on saatu hyviä tuloksia ihottumien hoidossa. Halpoja konsteja, eikä kummastakaan ole ainakaan mitään haittaa, jos kokeilee.

    VastaaPoista
  4. Kuppauksen vaikutuksesta en olekaan kuullut, kiitos vinkistä, jospa sellaiseen uskaltautuisi :) Ruokasoodaa olen kokeillut eikä se auta, ilmeisesti ihoni on niin yliherkkä, että reagoi soodaankin punotuksella.

    VastaaPoista
  5. Minulla oli ruusufinni 5-6 vuotta sitten ja ihotautilääkäri määräsi antibiootti"kuurin": Söin 2 tablettia päivässä (200 kpl) ja sitten kun vähän helpotti siirryttiin 1 tablettiin päivässä (100 kpl). Aikaa hoitoon meni 6 kk ja se tehosi mutta finnejä tuli uudelleen muutaman vuoden kuluttua ja taas söin kuurin.. Onko sinulle Rozex voide tuttu? Sitä minulle määrättiin iholle antibioottien ohessa? Harmi että mahasi reagoi niin voimakkaasti antibiootteihin.

    VastaaPoista
  6. Moikka,
    Täällä kohtalotoveri. Kertomuksesi ihostasi tuntui kummallisen tutulta. :D Näin kesän jälkeen minun ruusufinnini on tuntunut räjähtäneen aika pahasti. On siis jatkuvasti siinä tulehtuneessa tilassa ja posket täynnä näppyjä. Se ahdistaa! Ja ahdistuminen aiheuttaa sen, että kaikki aika menee tämän ihon miettimiseen. :(
    Niinkuin sinäkin, olen myös kokeillut kaikki kosmetologien hömppä aineet ja kyllä siihen lopputulokseen olen tullut, että ulkoisella hoidolla tätä riesaa ei kuriin saa. Tällä hetkellä minulla käytössä Bion, joka niin kovin kehuttu, mutta eihän se minun iholle tietenkään käy...3 kk ollut testissä ja iho senkun räjähtää pahemmin. Se on liian vahva herkälle iholleni.

    Antibioottikuurina oli Tetralysal joskus vuosi sitten ja joo, se poisti näppylöitä siksi aikaa kun sitä käytin, mutta tilanne palasi samanlaisena lopettamisen jälkeen. En halua myöskään pilata suolistoani kokonaan noilla antibioottimyrkyillä. Kiitokseksi kun sain tietysti vielä hiivatulehduksia.

    Olen alkanut nyt vähentämään ruokavaliosta vehnää, syön kalaöljyä (huom. nestemäisenä) ja maitohappobahteereja, jotta suolisto olisi tasapainossa. Turhauttavaa, kun kaiken vaikutusta joutuu odottelemaan sen muutaman viikon....vihaan ihoani!

    Mutta täällä olisi siis kohtalotoveri, jos haluat enemmän vaihtaa ajatuksia siitä mitä on jo testattu ja mitä kannattaisi jatkossa koittaa :)

    t. Miia

    VastaaPoista
  7. Hei Miia! Kiva kuulla, että kohtalotovereita löytyy. Jos haluat, niin laita sähköpostia osoitteeseen inthefootstepsofcocoandcarrie@gmail.com ja kerro, mitä tuotteita olet kokeillut. Saisi siinä vähän samalla vertaistukeakin :)

    VastaaPoista
  8. Niin ja Rozex-reseptin sain ihotautilääkäriltä, mutta se ei sopinut... Mikään aknelle tarkoitettu tuote ei sovi vaan pahentaa.

    VastaaPoista
  9. No huhhei! Ei oo helppoa. Kiva et oot ainaki osaksi avun löytänyt nyt siitä sienestä kuitenki! Mut en voinu olla huomaamatta ettet maininnu testannees foreverin tuotteita. Onko ne tuttuja? Aloe vera tuotteita ja Esim tuosta antibiootista tuli mieleen et propolis on vahvin luonnosta löytyvä antibioottinen aine ja niillä on propolis tabletteja ja voidetta. Jos et oo testannu nii suosittelen kyl kokeileen. 90päivän täystyytyväisyystakuulla se ois rahallisesti riskitöntäki. Tsemppiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En muista, olenko jossain postauksessa maininnut Foreveristä... Mutta Aloe-juoman olen kokeillut ja se teki minut todella sairaaksi! Eikä kyse ollut mistään puhdistusreaktiosta vaan se teki mulle ihan hirveän ripulin. Mahassa alkoi kiertää ja kupluttaa heti, kun olin ottanut juomaa ja töihinlähtö oli yhtä tuskaa. Käytin tuotetta kuitenkin jonkin aikaa, koska uskoin, että tilanne tasoittuu, mutta menin tosi huonoon kuntoon. Mulla on ärtyvän suolen oireyhtymä ja kun suolisto ärtyy jonkin tuollaisen takia, niin kestää tosi pitkään ennen kuin se tasapainottuu. Mut mulla on vastaavat kokemukset monesta muustakin valmisteesta ja jokin ainesosa niissä on, mikä ei mulle sovi enkä aio enää kokeilla mitään sisäisesti nautittavaa valmistetta. Niin monet oon testannu eikä mikään sovi tai sit ovat yhtä tyhjän kanssa. Foreveriltä sain jokin aika sitten testerit, mutta ikävä kyllä tuotteet ei sopineet. Monissa oli tosi voimakas ja häiritsevä tuoksu ja iholle nousi allergiarakkuloita. Mutta mulle käy tosi harvat tuotteet enkä missään nimessä sano, että Foreverin tuotteet olisi huonoja, koska oon kuullu niistä vain hyvää. Ja jopa eräs kosmetologi on suositellut Foreveria :)

      Poista
    2. Tosi harmi! :( ei oo helppoo kyllä! Mut hyvä ku oot kokeillu kuitenki. Minäki kuullu pelkkää hyvää. :)

      Poista
    3. Kiitos kirjoituksestasi! Sinulla on tosi tutun kuuloisia oireita... Minä havaihduin oikeastaan vasta nyt viime viikolla, että ehkä iho punoitukseni ei johdukkaan "sisäilmasta" tai ihon kuivumisesta. Mietin ajan tilaamista ihotautilääkärille, mutta en halua syödä yhtään antibioottikuuria, tiedän että se ei tee hyvää koholleni ja ihon hoidon takia en antibioottia halua syödä. Siihen on löydyttävä muita keinoja!
      Mielelläni kuulisin lisää elämäntavoistasi joita nyt suosit, jotta iho pysyy paremmassa kunnossa ja mitä ihonhoito tuotteita käytät? Puhdistustuotteet, voiteet, meikkivoide, puuteri, entä muuta? Millä puhdistat ihoa, sinulla on finni? Onko etikasta/soodasta apua? Kiitos paljon!

      Poista
    4. Ihotautilääkärillä kannattaa kyllä käydä, jotta saat diagnoosin. Kukaanhan ei voi pakottaa syömään antibiootteja. Minullakin lukee papereissa, että Antibioottien riskit tiedostettava ja huomioitava.

      Voi, kunpa ehtisin joskus kirjoittaa kattavan postauksen elämäntavoistani ja kosmetiikkatuotteistani! Muta tässä lyhyesti. En elä mitenkään ihmeellistä elämää ja parantamisen varaa olisi. Tällä hetkellä olen erittäin stressaantunut ja se näkyy ihossa, iho on kuiva ja otsassa paiseita, jotka on kyllä joka syksyinen riesa, mutta stressi vaikuttaa lisäksi.

      Minulla on ihan perusruokavalio, johon kuuluu paljon kasvikunnan tuotteita, marjoja ja hedelmiä, vähän lihaa, öljyä ja myös voita sekä kermaa :D. Syön ihan peruskotiruokaa ja välttelen eineksiä sekä lisättyä sokeria. Tosin ruokavaliolla en ole huomannut olevan vaikutusta ihoon. Voi kyllä olla, että jso söisin huonommin, niin iho olisi pahempi. Olen testannut gluteenittoman, maidottoman ja jopa aivan täysin sokerittoman ja makeattoman dieetin. Maidollahan on yhteys akneen, mutta mä en ole löytänyt sopivia maidon korvaajia (eri vaihtoehdot on kyllä pohdittu ja kokeiltu) ja siksi maidoton ruokavalio on mulle mahdottomuus.

      Ihon puhdistamiseen olen käyttänyt vuosia Lumenen Sensitive-sarjan puhdistusemulsiota ja kasvovettä ja ne on parhaimmat, mitä olen kokeillut. Kasvovoiteena on nyt Avonin Nutra Effects ja Anew-sarjan tuotteita, koska jostain syystä ne ei tuki huokosia. Silmänympärysvoiteena on ollut pitkään Nivean anti age -voide ja Lumenen Bright Now roll on, mutta nyt käytän Avonin silmänympärysvoiteita. Kaikki muut on tukkineet huokoset ja turvottaneet silmiä.

      Sopivan meikin löytäminen on mulle nyt älyttömän vaikeaa ja olen aivan lirissä, koska mikään ei käy. Lumene CC-voide on hyvä, mutta alkaa kiillellä. Kivipuuteria en ole koskaan voinut käyttää, koska se tekee ihostani ihan kamalan näköisen. Käytin vuosia Everyday Mineralsin mienraalimeikkiä, mutta nyt en tiedä, tukkiiko sekin. Siinä muuttui koostumus ja siksi se ei enää toimi niin hyvin kuin ennen. Tällä hetkellä menossa on siis erinäisiä meikkikokeiluja, mutta tämä on pitkä prosessi, koska voin kokeilla vain yhtä tuotetta kerrallaan.

      Jos finnejä tulee, niin käytän teepuuöljyä ja se on yleensä auttanut. Tällä hetkellä otsani on niin tulehtunut, että siihen ei auta mikään :(

      Etikka, sooda, piimä, kookosöljy, kotitekoiset naamiot on mulla pahentaneet iho-ongelmaa, mutta monet on saaneet apua.

      Jos sinulla on vielä jotain kysyttävää, niin kysy! Vastaan ja autan mielelläni :)

      Poista
  10. Hei,
    pääsen hyvin ajatuksiisi ja kokemaasi mukaan ja näinhän se on ettei ruusufinni pahimmillaan ole pelkkä ihosairaus vaan vamma, joka halvaannuttaa koko elämäsi. Sosiaalisen osa-alueenkin. Lievemmissä muodoissa selvinnee niillä näppylöillä ja lyhyillä pahenemiskausilla.
    Minulla on ruusufinni ollut yhtä pahenemiskautta jo kymmenen vuotta. Lukuisilla ihotautilääkäreillä olen käynyt, kullakin omat asiantuntevat tai mutu-tietoon perustuvat vinkkinsä. Kun yli satasen maksaa joka istumiskerrasta siinä ammattilaisen edessä, niin toivoisi kuulevansa jo muutakin kuin "sä voisit kokeilla tätä Orionin perusvoidetta"! Ymmärrän, että tuotteet voi sopia yhdelle ja toiselle taas ei mutten itse ikimaailmassa voi laittaa pisaraakaan Aqualania kasvoilleni, tuska on muuten järjetön sen jälkeen.
    Olen vajaa kymmenen vuotta ostanut Bionin tuotteita ja joskus rahojen ollessa tiukalla joutunut turvautumaan muuhun, esim.Lumenen puhdistusemulsioon ja siitäkin on seurannut viikkoja kestäneet kivikovat paukamat.
    Kun puhutaan ruusufinnin riehaantuvan tulisista ruoista, saunasta, alkoholista jne niin tottahan se on ja itse olen joutunut lopettamaan saunomisen lähes kokonaan, kahdesti vuodessa käyn ja silloinkin jääkylmä pyyhe kasvoillani. Tästä saunomisnautinnosta saan sitten kärsiä seuraavat viikot. Alkoholin vähensin ja jätin lopulta pois kokonaan, aiemmin käytin n.kerran kuukaudessa. Eli vähän. Mausteisia ruokia en syö yhtään, liian kuumia ruokia en syö myöskään. Kahvia juon edelleen päivittäin ja siitä luopuminen on käynyt usein mielessä vaikken millään haluaisi. Makeiset jätin pois n. neljä kuukautta sitten koska tulehdushan saa sokereista voimansa.
    Oma pikku tautini rajoittaa elämääni monin tavoin; en käy uimahalleissa, koska en voi pestä tätä voide- ja meikkinaamaria pois ja näyttää kaikille sinertävänpunaista naamaani. En halua herättää huomiota. Hikiliikunta salilla ja juostessa on jäänyt koska mikään meikkivoide ei peitä enää violettia nenää tietyssä vaiheessa. Sateessa en voi ulkoilla koska naamari valuisi nestemäisenä pois, aurinkoa vältän totta kai,siitä huolimatta huhtikuusta syyskuuhun levitä joka ikinen aamu +35 aurinkosuojan sekä +25 meikkivoiteen ja meikkipuuterin kasvoilleni. Näiden lisäksi hattu päähän. Talvella pakkanen paljastaa kaiken ja silloinkaan minkään meikkivoiteen teho ei pidä kirkuvan punaista nenää piilossa. On parempi pysyä pois ihmisten ilmoilta, silloinkin.
    Monenlaisia lääkevoiteita on kokeiltu, laserhoidossa käyty, kuukausien antibioottikuureja syöty. Ja pahenemisvaihe on ja pysyy.
    On totta, että ruusufinnin kanssa pitäisi olla neutraali sitä ja tätä, se tarkoittaa ihan kaikella tavalla; tunteetkin olisi hyvä pitää neutraalina sillä kyynelehtiminen saa nenän räjähtämään punaiseksi ja turvonneeksi, siivotessa siivousaineet ja normaali tietokeneen näyttö aiheutaa saman reaktion. Jo pelkästään oma ajatus, että kohta nenä alkaa punoittamaan saa sen todellakin aikaiseksi ja siitä seuraa ahdistava kierre. Vielä kun joku erehtyy huomauttamaan, että "onpas punainen nenä" tai "mikä ihme sun leuassa on", niin sitä alkaa huolella miettimään, että mihin yleensä uskaltaa enää lähteä. Ja tuo värin muutos ja ihon polttelu sekä tunnottomuus ei todellakaan häviä tunnissa, uutta kerrosta meikkivoidetta saa laittaa usein pintaan, jotta pystyisi jotenkin olemaan ihmisten ilmoilla. Tulehduspaukamat kestää kuukausia ja ovat isoja, ne näkyy kerroksenkin alta. En ole vuosikausiin käynyt kotioven ulkopuolella ilman sitä voide- ja meikkinaamaria, jonka joudun monessa eri vaiheessa väsäämään.
    Kasvojen iho on niin kosketusherkkä etten ole antanut vuosiin kenenkään koskea nenääni ja varjelen sen osumista mihinkään. Halaaminen saati muut jutut ovat jääneet jo kauan sitten. Ja toisaalta, jos kasvoihin osuu jokin niin koko vaivalla väkerretty naamari on piloilla.
    Niin kuin moni muukin, minäkin olen lukenut ja yrittänyt etsiä sitä apua...täältä sain idean tuon vehnäjauhon ja sokerin vähentämiseen. Ainahan kannattaa kokeilla.

    Pilvistä ja huoletonta kesää kanssaihmisille :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista :)