Kesälomaärripurriuden vastapainoksi lista onnea ja kiitollisuutta aiheuttavista asioista

Huhuu, onko siellä ketään? Täytyy vähän huhuilla teitä, sillä on tämä blogin päivittäminen vähän jäänyt. Minähän olen lomalla, mutta loma ei näköjään tarkoita minulle ikinä ainakaan näin alkukesästä lomalomaa vaan aikaa, jolloin tehdään kaikki rästihommat pois. Ja niitähän on kertynyt! Ensimmäisen lomaviikon olin suurimmaksi osaksi vanhempieni luona jos jonkinlaisissa puuhissa ja viime viikonloppu meni osittain kotona ja vähän muuallakin rötväillessä. Tämän viikon olen tehnyt hullun lailla kaikkea ja tuntuu ihan mahdottomalta, että vielä tulisi sellainen päivä, että voisin aamulla ihmetellä, että mitähän sinä päivänä tekisin. Monien erinäisten syiden vuoksi minulla on ollut paljon pakollista tekemistä ja on ollut ihan tajuton kiire. Odotan sitä, että pääsen tekemään kaikkea kivaa ja harrastusjuttuja - askartelua, maalaamista, valokuvaamista, kirjojen lukemista ja blogin kirjoittamista, sillä minulla on 31 julkaisematonta luonnosta ja uusia juttuja tulee koko ajan mieleen... 

Toki sitä voisi vaan relata, mutta se on pikkuisen vaikeaa, kun tekemättömät työt lojuvat työpöydällä ja olohuoneen lattialla ja muistuttavat olemassaolostaan ja siitä ärsyttävästä ja uskomattomasta vyyhdistä, mistä elämäni on koostunut muutaman viime vuoden aikana. Työpaikan vaihtuminen olikin aikamoinen hulabaloo ja se on yksi suuri syy siihen, miksi noita pakkotekemisiä on. Toinen suuri syy on se, että olen ollut pitkään sairas, kai sen uskaltaa sanoa, että viisi vuotta, josta viimeinen oli pahin ja toimintakyvyttömäksi tekevin ja siksi minulta on jäänyt tekemättä paljon arkisia asioita. Tiedän, että monet eivät usko minua vaan pitävät laiskana ja saamattomana tai ajattelevat, että olen käyttänyt aikani kaikkeen turhaan tai haalinut liikaa hommia. Minunlaiseni tekevä, tehokas ja aktiivinen ihminen ei jätä mitään tekemättä, ellei ole pakko eikä kukaan ole niin typerä, että jättäisi asioita tekemättä vain siksi, että saisi käyttää kesälomastaan päiviä rästihommailuun. Lisänä kaikkeen tuli vielä toukokuun viimeiset viikot, jotka olivat työn puolesta aivan hulluja ja olin monesti sitä mieltä, että heikompaa hirvittäisi sellainen touhu eikä heikompi olisi sellaista jaksanutkaan. Ja sitten on vielä kaikkea muutakin, mutta koska tämä ei ole päiväkirja, niin jääköön ne nyt kertomatta.

Minulla on kuitenkin ollut yleensä ottaen hyvä olla, ihmisen on aina hyvä olla silloin kun on loma! En ole hirveästi ehtinyt kesästä nauttia, mutta ne pienet hetket, kun ihastelen kukkaan laskeutunutta perhosta, kun nuuskuttelen kielojen tuoksua, kun käyn lenkillä ja istun suolammen rantaan henkäilemään kesäilmaa, ovat minulle voimaa antavia, rentouttavia ja korvaamattomia. Tuollaisina hetkinä olen zen, mutta ikävä kyllä olen myös ollut niin kiukkumörkki, että olen itsekin ihmetellyt mielialaani. Olen tempperamenttinen ja helposti hermostuva, mutta tällaista ärtyneisyyttä minulla ei ole ikinä ollut. Yhtäkkiä keskellä päivää olen täysin raivoissani ja se on muuten aika hämmästyttävä olo! Etenkin kun tunteet vaihtuvat niin nopeasti ja yhtäkkiä onnellisesta olotilasta vajoan pahantuulisuuteen. Eikä mitään syytä sinänsä ole, ei ole ketään ihmistäkään, joka sen aiheuttaa, mutta minua vaan kiukututtaa. Mutta kuten aina, hyväksyn olotilani, en anna sen vaikuttaa tekemisiini enkä näytä oloani ulospäin ja kyllä se jossain vaiheessa ohi meneekin. En oikein tiedä, pitäisikö minun huolestua vai ovatko akuutit mielialan vaihtelut vain kertyneiden aggressioiden purkamista, kai ne purkautuvat itsekseen, kun niitä en muuten pura. En ole ollut yhteydessä juuri keneenkään, sillä en ole halunnut, että ystäväni joutuvat kuuntelemaan minun murmatustani. Olen siis mökötellyt omissa oloissani ja uskokaa pois, yksinolo tekee hyvää meikäläiselle.

Mietin jonkin aikaa, että julkaisenko tällaista postausta, mutta koska itse tykkään lukea tämän tyyppisiä juttuja, niin ajattelin kuitenkin uskaltautua tämän kirjoittamaan. Ja jos ihan suoraan sanon, niin tällaiset jutut kiinnostavat minua enemmän kuin asupostaukset. Toivon todella, että kellekään ei tullut nyt kurja fiilis tästä kesäloma-ahistusavautumisestani. Alunperin minun oli tarkoitus kirjoittaa juttu, johon keräisin erilaisia positiivisia ja negatiivisia asioita plussiksi ja miinuksiksi, mutta eiköhän nuo miinusmerkkiset jutut tulleet yllä luetelluksi. Alla siis vain luettelo positiivisista asioista, jotka saavat minut sillä ärripurrihetkelläkin tuntemaan iloa, onnea ja kiitollisuutta. Jos ihminen ei olisi tällaisista asioista kiitollinen, niin mistä sitten olisi? 

Olen saanut kuulla hyviä uutisia, joista tärkein on se, että työkuvioni järjestyivät paremmin kuin odotin. Taloudellinen huoli oli suuri ja sen verran voin paljastaa, että tulotasoni pysyy ennallaan eli en ainakaan köyhdy.

Voitin Klingelin kilpailussa 250 euroa shoppailurahaa Klingelille. Kyllä, 250 egee!!! Mieletöntä, eikö? 

Olen varannut matkan Barcelonaan, minne olen halunnut matkustaa jo kauan. Tosin hotellin etsiminen oli tuskallista, mutta siitä voisin tehdä ihan oman jutun... Mutta nyt on ihan keskustassa loistopaikalla hotelli, joka vastaa kaikkiin korkeisiin vaatimuksiimme (oma vessa ja kylpyhuone, jääkaappi, avattava ikkuna ja aamiainen).

(Nuo kaikki kolme asiaa tapahtuivat eilen, joten olen vieläkin vähän ällikällä lyöty ja aionkin ammentaa noin supereista jutskista voimaa koko kesäksi. Voitte kuvitella mikä fiilis on, kun tulee puhelu kilpailun voitosta, sen jälkeen ilmoitetaan työasiasta ja sitten vielä matka on varattu. Pelkäsin, että taivas putoaa niskaan ja epäilin, että onko kyseessä jonkun muun elämä, sillä tuo vaikutti liian hyvältä ollakseen totta).

Olen saanut tehtyä alta pois sellaisia ärsyttäviä pieniä rästihommia, jotka ovat roikkuneet liian pitkään. Sen jälkeen on ollut voittajafiilis ja aivoissa kevyempi ja järjestyneempi olo. (Psykologiassahan tunnustetaan, että kaikki tekemättömät tehtävät kuormittavat aivoja ja nakertavat voimavaroja). 

Olen saanut työhön liittyvää megalomaanista projektia etenemään, vaikka se on vielä aika levällään. Olen kiitollinen ihmisille, jotka ovat minua tuossa asiassa auttaneet. 

Olen ollut terve ja pystynyt harrastamaan liikuntaa ja sitä kautta hyvä olo on lisääntynyt. 

Olen jättänyt vähäisetkin herkut pois ja popsinut marjoja ja hedelmiä, mutta välillä kyllä miettinyt, että suklaa sopii herkälle masulleni paremmin kuin tietyt hedelmät.

+ Olen viettänyt laatuaikaa rakkaiden ihmisten kanssa ja ollut puhelimessa ihanien ihmisten kanssa. 

Olen pelannut Afrikan tähteä ja se oli mahtavan jännittävää! Löysin Afrikan tähden ja voitin koko pelin, vaikka vastapelurilla oli hirveästi rahaa ja minulla ei yhtään.  

Yhtenä aamuna näin ritariperhosen lentävän kukasta kukkaan ja siitä tuli ihanan kepeä olo. (Kuva Ilmaisia kuvituskuvia -sivulta.)

Listasta puuttuu kaikki perusasiat, kuten koirien kanssa peuhaaminen tai auringonpaisteesta ja ulkoilmasta nauttiminen,sillä halusinkin kerätä siihen vain sellaista, mikä on ollut nyt vähän erityisempää. Mitä sinun listaasi tulisi?

Kommentit