Vastarannan kiiski NOSH-vaatekutsuilla

Tässä lomalla on hyvää aikaa kirjoittaa loppuun kaikki blogipostausluonnokset, jotka on roikkuneet jo ihan luvattoman kauan. Yksi aihe, josta minun piti jo keväällä kirjoittaa, on NOSH. Muotititietoisille mutseille ja lastenvaatefriikeille ei tarvitse selittää, mikä NOSH on, mutta muille tiedoksi pähkinänkuoressa, että kyseessä on suomalainen lasten- ja naisten vaatemerkki. Tuotteet valmistetaan seritifioidusta luomupuuvillasta ja niillä on Öko-Tex Standard 100 -sertifiointi ja turvallinen tekstiili -merkintä. Tuotteita voi ostaa NOSH-vaatekutsuilta ja verkkokaupasta.

Vaikka olenkin innokas osallistumaan kaikenlaisiin tapahtumiin ja tykkään kotikutsuista, niin vaatekutsuista minulla ei ollut kokemusta ennen viime kevättä. Ystäväni järjesti NOSH-kutsut ja tottakai halusin mukaan, koska olin kiinnostunut NOSHista ja on aina ihanaa päästä "hömppään". Taapero on jo oppinut, että äiti käy välillä hömpässä ja tällä kertaa lapsi oli mukana, tietysti, koska hän kuuluu NOSH-kohderyhmään. Itsekin siihen kuulun noin niin kuin periaatteessa, mutta suurin osa NOSHin vaatteista ei ole yhtään minun tyylisiäni, vaikka ne ovatkin erittäin trendikkäitä ja vaikka joukossa on myös hyvin klassisia vaatteita. En ole kuosi-ihminen enkä tunika+leggins -tyyppi ja ne NOSHin vaatteet (=mustat perusvaatteet), joista pidin, ovat sellaisia, jonka tyylisiä minulla jo ennestään on. Lisäksi olen nykyisin erittäin nuuka shoppailija, joten olen aika huono vaatekutsuasiakas.

Olen lukenut ja kuullut NOSHista vain hehkutuksia ja moni on ihan hurahtanut NOSHiin. Minulle ei käynyt niin ja kun eräälle ihmiselle kerroin ajatuksiani, niin sain  kuulla olevani vastarannan kiiski, mutta se ei ole minulle mitään uutta. En aio pyydellä anteeksi sitä, että minulla on persoonallinen vaatemaku ja että olen nirso. Oli silti kivaa päästä kutsuille ja tutustumaan vaatteisiin ihanan NOSH-edustaja Sailan johdolla. Parasta oli, että vaatteita pääsi sovittamaan kaikessa rauhassa ja sovittaminen oli paljon rennompaa ja helpompaa kuin hikoilu kaupan sovituskopissa. Kutsuilla rohkenee testailla hyvin erilaisiakin vaatteita ja voi olla, että ihastuu johonkin sellaiseen, jonka ei ole ajatellut itsellensä edes sopivan. Minä testasin hirmuisen määrän vaatteita ja totesin taas kerran, että rikoo on riskillä ruma. Meleeratunharmaa pitkä mekko oli ihana ja se olisi sopinut moneen menoon, mutta se oli sen verran makkarankuori ja helma oli liian lyhyt, että jätin ostamatta

Tämä raitamekko näytti ihan superhyvältä toisen ihmisen päällä ja tietysti minäkin ajattelin, että näytän yhtä simpsakalta kuin hän. No en näyttänyt, sillä mekko ei istunut oikein mistään kohdasta hyvin, raidallinen yläosa levensi muutenkin leveitä hartioitani, alaosan raidoitus ei ollut vartaloani imarteleva ja sauma oli väärässä kohdassa ja huomasin, että kropastani löytyi ihan uudenlaisia kurveja, mutta ei hyvässä mielessä. Joskus muinoin olen ostellut vaatteita pelkästä ostamisen ilosta, mutta nykyisin ostan vain sellaista, mitä tarvitsen ja minkä kohdalla en epäröi yhtään.

Jotain sopivaakin löytyi ja jotain sellaista, mitä olen etsinyt pitkään ja mitä en koskaan uskonut löytäväni. Löytyi nimittäin aivan täydellinen musta hame! Aalto-hame on tyylikkään ja kivan mallinen, sopivan pituinen, kangas on napakkaa, mutta joustavaa ja  vaikka hame tukee keskivartaloa (=litistää pömppöä), niin se  ei kiristä vaan tuntuu hyvältä päällä. Takana on yksityiskohtana upea kullanvärinen vetoketju. Aalto-hame on sekä arkeen että juhlaan sopiva huippuvaate, joka on pelastanut minut viime aikoina muutamalta vaatekriisiltä. Ikävä kyllä minulla ei ole kuvia hameesta päälläni, joten siksi tuossa yllä on linkki.

Muutama viikko NOSH-kutsujen jälkeen olin lapsen kanssa avoimessa päiväkerhossa ja siellä oli toinen NOSH-myyjä, jolta tilasin vihreän perhosmekon ja oranssin huivin. Kun mekko saapui, niin en ollut ihan tyytyväinen väriin, koska se on aika lähellä sairaalanvihreää, mutta otin mekon kuitenkin käyttöön ja se onkin ollut kovassa käytössä kotimekkona. Tarkoitus oli ottaa tämä myös muuhun kuin kotikäyttöön, mutta olen lihonut kesän aikana niin reilusti, että mekko ei näytä kovin hyvältä päällä. Vanhat kotivaatteeni alkavat olla aikamoisia rääsyjä ja on kiva, kun kotonakin on vähän siistimpää vaatetta päällä, ettei ulkona piipahtaessa tarvitse pelätä, että joku luulee variksenpelättimeksi.

Huivi oli erinomainen ostos ja suuri huivi on ihan täydellinen Suomen kalseaan kesään. Ihastuin pirteään ja minulle erikoiseen väriin ja tietysti perhoskuvioon, koska nyt olen jostain syystä tykästynyt perhosiin ja pitää ihan rajoittaa, etten hamstraa kaikkea perhoskuosista. Huivi toimii kaulahuivin lisäksi vilttinä, siitä saa kietaistua pareon, topin ja shaalin ja miksei turbaaninkin, ja tarvittaessa se toimii myös vaunusuojana ja imetys"kaapuna". Huivi on suuresta koostaan huolimatta näppärä ja kevyt, ja materiaali on ensiluokkaista, kuten kaikissa NOSHin vaatteissa. Huivi on ollut minulla käytössä koko kesän ja tästä postauksesta löytyy kuva huivista livetilanteessa.

Lastenvaatteet on monelle äidille harrastus ja uusien lastenvaatemallistojen ilmestymistä odotetaan innolla. Oma suhtautumiseni lastenvaatteisiin on se, että toivoisin jonkun ostavan puolestani vaatteet lapselle. Olen superkiitollinen siitä, että olemme saaneet paljon vaatteita ja on ollut tuttavia, joilta olen voinut ostaa käytettyä vaatetta. Minulla ei siis ole mitään intohimoja lastenvaatteita kohtaan vaan tulee lähinnä ahdistus siitä, että koko ajan pitää olla hankkimassa jotain ja kun joka kurahaalarin ja välikausitakin tai kenkäparin kohdalla yritän metsästää edullista, ekologista, kotimaista ja eettistä vaihtoehtoa, niin ei ihmekään, että olen välillä aika väsynyt koko vaaterumbaan. Toki lastenvaatteet on ihania ja olen välillä hurahtanut ostamaan jotain supersöpöä tai vähemmän tarpeetonta, mutta pääasiassa meillä vaatetetaan lapsi sillä periaatteella, että hankitaan vain pakolliset vaatteet ja jos vain mahdollista, niin käytettynä. Kuten arvata saattaa, niin en tilannut NOSHilta lastenvaatteita (paitsi yhden söpön pipon), koska ei ollut tarvetta, mutta aion kyllä jatkossakin seurailla NOSHin vaateuutuuksia. Jos ostan lapselle uuden vaatteen, niin kallistun ulkomaisten merkkien sijaan kannattamaan kotimaista. NOSHin vaatteita puoltaa kotimaisuuden lisäksi vaatteiden hyvä laatu, pitkä käyttöikä, joka on saatu aikaan nerokkaalla suunnittelulla eli vaatteissa on korkeat hihansuut ja nilkkaresorit sekä tuplanepparit.

Vaikka en inNOSHtunutkaan vaatekutsuilla, niin silti suosittelen NOSHia. NOSHin vaatteet on erittäin laadukkaita, valikoima on monipuolinen ja kolahtaa suomalaiseen makuun. Vaatekutsuilta on helppo ostaa vaatteita, koska ei tarvitse lähteä kauppoihin ja tämä on yksi syy, miksi NOSH on niin suosittu äitien keskuudessa. On helppoa, kun kutsuilla näkee mallit ja värit, voi hypistellä ja sovittaa vaatteita ja virheostosten mahdollisuus on hyvin pieni. Jos itselleen on vaikeaa löytää vaatteita, niin NOSH-myyjä palvelee ja auttaa löytämään sopivat vaatteet ja ehdottaa niille erilaisia käyttötapoja. Vaikka verkkokaupasta on helppo tilata, niin suosittelen silti tilaamaan edustajan kautta, koska silloin saa henkilökohtaisen palvelun. Tilaus toimitetaan parissa päivässä ja vaikka olin nopeasta toimituksesta kuullut, niin silti yllätyin siitä, että tilaus tuli niin nopeasti. Vaatekutsujen järjestäminen on kannattavaa, koska järjestäjä saa rahanarvoisia etuja ja toki kutsujen järjestäminen on kivaa ja jos joku on järjestämässä NOSH-kutsuja, niin osallistun varmasti.

Onko NOSH sinulle tuttu merkki? 

Kommentit